Vineri,
sâmbătă şi duminică (18-20 octombrie) au fost concerte ale trupei de folk „Arhaic”, la Braşov, Sânpetru şi Teliu. E
o trupă din Alexandria, doi dintre componenţi (Alexandru Antonescu, percuţie şi
Sorin Preda, voce şi chitară) sunt din Teleorman, iar Nicolae Doboş (voce şi
instrumente de suflat) este din Maramureş. Faptul că apar pe scenă doar în
costume populare construieşte prima parte a podului către strămoşi, tradiţii şi
sufletul românesc, pod terminat cu măiestrie prin muzica lor folk autentică. E
un pod de vase lirice, care reuşeşte să treacă peste ignoranţa manelizantă de
astăzi.
În ziua de
vineri au cântat la Casa de cultură a studenţilor, din complexul Memo (unde e
şi capela studenţilor din Braşov). Într-un eveniment adresat în special studenţilor
(făcând parte din „Zilele Porţilor Deschise” ale ASCOR Braşov), au fost mulţi
oameni în sală. Înainte de concertul lor, domnul Dumitru Manolache, jurnalist
la „Lumina” (ziarul Patriarhiei) şi
scriitor, a ţinut o conferinţă despre sfântul Andrei şi legăturile sale cu
pământul românesc (dumnealui a scris cartea „Andrei, apostolul lupilor”).
Trupa a
cântat piese de pe albumele „Să taci”
şi „Cântecul durut”, piese care fie
arătau firea romantică a vocalistului (dar şi a poporului român în general),
fie arătau verticalitatea şi dragostea de frumos şi de înălţimi ale poporului
român, poporul adevărat, de găsit după ce îl curăţăm de noroiul cu care este
împroşcat de unii şi alţii (prietena noastră, Marea Neagră, nu ne atacă). O
piesă care-mi place foarte mult e pe versurile unui poet interzis pe vremea
comuniştilor. Ea are versuri precum acestea, care mă duc, desigur, cu gândul la
ţară, dar şi la Teleorman în concret : „Şi
astfel câmpia ţării/Arde-n cerul ei sublim/Şi astfel dogoarea vetrei/Ne-o mai
spală câte-un chin”. Oare când vom scăpa de caracatiţa roşie ?
Alte
versuri puternice sunt „Şi în ochi
ne-aruncă spinii/Şi ar vrea să fim de plâns/Nu mor caii când vor câinii/Spune-o
vorbă într-adins”. Au fost mulţi câini, de la „Darius al lui Istaspe” încoace, unii au turbat, unii mai schelălăie
şi acum. De aceea s-a şi scris în Braşov „Acum
ori niciodată/Croieşte-ţi altă soarte/La care să se închine/Şi cruzii tăi
duşmani”. Şi, desigur, după cum spune cântecul dedicat lui Iancu Jianu, „Decât să mă căciulesc/Mai bine să haiducesc”.
Pe albumul
„Cântecul durut”, avem, de exemplu, „Baladă pentru tată”, cu versuri precum „Doamne, visul nu e vis,/Ochii mei învie
rouă,/Dă-mi un flaut interzis,/Să te plâng de lume nouă,/Adormiri scânteie
roata,/ Peste osie de greu,/De din moarte-şi urcă tata/Rădăcina-n Dumnezeu”.
Autorul versurilor acestei melodii, precum şi ale altora de pe album, este Vasile
Muste, „poet din nord”, după cum îi place lui Nicolae Doboş să spună. Un alt
cântec este „Mama”, pe minunatele
versuri ale lui George Coşbuc.
Versurile
lui Muste sunt şi la versurile de la „Elegie
pentru Tatiana Stepa” şi „Rugă pentru
poeţii români”. Cea dintâi începe „Coboară
pe lume străin asfinţit/Nu mai e mâine, nici ieri/Pentru păsări ce n-au mai
venit/Cerul cu iarba schimbă tăceri”. Versurile care m-au marcat cel mai
mult din „Rugă pentru poeţii români”
sunt „Se trag umile punţile spre
munţi/Poeţii mor când nu mai au ce pierde”. Într-o lume care înţelege ce e
poezia chiar mai puţin decât în secolele precedente, într-o perioadă în care
sunt promovaţi în lumea literară ingineri impostori sau durităţi golaşe,
vopsite ca poezie, într-o lume în care fortăreaţa marii poezii e asediată prin
ghiulele de indiferenţă faţă de rolul pe care ar trebui să-l aibă în societate,
într-o lume ca o „varză vulgară”,
unii poeţi pot ajunge să creadă că nu mai au ce pierde. Dar să ajungi în acest
stadiu înseamnă să desconsideri tu însuţi comoara care ţi-a fost dată, pe care ar
trebui să o măreşti cu monede rare şi pe care trebuie să o împarţi celor
sărăciţi de acest veac consumerist şi gol.
Există şi
cântece precum „M-a născut un crin”,
care începe „M-a născut un crin,/M-a
crescut un vis,/Mi-am purtat senin/Cerul interzis,/M-au legat la mâini/Şi-am
fugit prin gând/Câinii de la stâni/Au rămas lătrând”, sau „Te-am iubit”, cu versuri precum „De pleci, am să sufăr,/ De stai, mi-e
totuna/Când doare cuvântul sărac şi ciuntit,/E jocul stupid cu soare şi luna,/Atât
să mai ştii :/Cât de mult te-am iubit./ Nicicând nu ai fost aproape de
mine/Doar eu m-am legat de un vis într-aiurea/O iarnă se-mbată în zăpezile
fine,/Iar fiarele-mi urlă şi-mi plânge pădurea”.
Au şi două
cântece despre voievozi martiri, Mihai Viteazul şi Constantin Brâncoveanu (şi
cei patru fii ai săi, precum şi sfetnicul Ianache, sunt sfinţi).
Cei de la
trupa „Arhaic” cântă şi cântece
patriotice (de exemplu, „Treceţi
batalioane române Carpaţii”), precum au făcut vineri, dar şi sâmbătă,
respectiv duminică. Sâmbătă şi duminică, astfel de cântece au fost interpretate
şi de cunoscutul şi simpaticul cântăreţ de folk Florin Thomits, dar şi de
inimosul şi artistul părinte Costin Butnar, care se ocupă de Asociaţia
social-culturală „Suflet transilvan”
şi care a organizat cele trei concerte.
Aş
menţiona şi bucuria de a-l vedea pe fratele meu Alexandru pe scenă, în primul
rând bucuria pentru curajul său, dar şi pentru contribuţia sa la trupă. Îi urez
tinereţe frumoasă lui Alex şi toate cele bune trupei „Arhaic” în continuare, Doamne ajută !
dupa cum ai descris nici ca mai trebuie sa mergi la concert ,BRAVO,FELICITARI!!!!! daca mai avea sifond muzical ....
RăspundețiȘtergerefrumos si bine zis.ai dreptate.bravo razvan!bravo alex!
RăspundețiȘtergere